H·U·R·A·I·R·A·H
- العليم/Al-’Alim /Yang Maha Mengetahui/The Omniscient -
Facebook · Twitter · Ask.fm · Follow · Intagram
Trilogi Kisah Surah Al-Kahfi: Ashabul Kahfi (Part 2/ Bhg 2)
Tuesday, June 04, 2013 AT 10:49 AM
Sambungan post yang lepas:

Ali menjawab

Pendeta-pendeta Yahudi mengulangi pertanyaan-pertanyaan mereka. Sebelum menjawab pertanyaan pendeta-pendeta Yahudi itu, Ali Bin Abi Thalib berkata,

"Aku ingin mengajukan suatu syarat kepada kalian iaitu jika ternyata aku sudah menjawab pertanyaan-pertanyaan kalian sesuai dengan apa yang ada dalam Taurat, kalian mesti bersedia memeluk agama kami dan beriman".

Mereka bersetuju dengan syarat tersebut dan Ali bin Abi Thalib meminta mereka menanyakan pertanyaan tersebut satu persatu.

          Mereka mula bertanya, 

"Apakah induk kunci (gembok) yang mengunci pintu langit?."

Ali bin Abi Thalib  menjawab,

"Ibu kunci itu ialah syirik kepada Allah s.w.t. kerana semua hamba Allah s.w.t. sama ada lelaki ataupun perempuan, jika mereka syirik kepada Allah s.w.t., amalannya tidak akan naik sampai kepada Allah s.w.t.".

           Para pendeta Yahudi bertanya lagi,

"Apakah anak kunci yang dapat membuka pintu-pintu langit?".

 Ali bin Abi Thalib menjawab,

"Anak kunci itu ialah kesaksian (syahadat) bahawa tiada Tuhan selain Allah s.w.t. dan Muhammad adalah Rasul Allah".

            Para pendeta Yahudi itu saling pandang-memandang di antara mereka sambil berkata,

"Orang itu benar juga".

Mereka bertanya lagi,

"Terangkan kepada kami tentang sebuah kubur yang dapat berjalan bersama penghuninya".

Ali bin Abi Thalib menjawab, 

"Kubur itu ialah Ikan Nun yang menelan Nabi Yunus a.s. putera Matta. Nabi Yunus a.s. dibawa mengelilingi tujuh samudera".

            Pendeta-pendeta itu meneruskan pertanyaan mereka lagi,

"Jelaskan kepada kami tentang makhluk yang dapat memberi peringatan kepada bangsanya tetapi makhluk itu bukan manusia dan bukan jin".

Ali bin Abi Thalib  menjawab,

"Makhluk itu ialah semut Nabi Sulaiman a.s. putera Nabi Daud a.s.. Semut itu berkata kepada kaumnya, "Hai para semut, masuk ke dalam tempat kediaman kalian supaya tidak diinjak-injak oleh Sulaiman dan pasukannya dalam keadaan mereka tidak sedar."

            Kemudian  para pendeta Yahudi itu bertanya lagi, 

"Beritahu kepada kami  tentang lima jenis makhluk yang berjalan di atas permukaan bumi tetapi tiada satu pun di antara makhluk-makhluk itu yang dilahirkan dari kandungan ibunnya ada induknya".

Ali bin Abi Thalib menjawab, 

"Lima makhluk itu ialah pertama, Adam. Kedua, Hawa. Ketiga, unta Nabi Soleh. Keempat, kambing Nabi Ibrahim. Kelima, tongkat Nabi Musa yang menjelma menjadi ular".

            Setelah mendengar jawapan-jawapan serta penjelasan yang diberikan oleh Saidina Ali r.a., dua daripada tiga orang pendeta Yahudi itu lalu berkata, 

"Kami bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah s.w.t. dan Muhammad ialah Rasul Allah".

Tetapi seorang pendeta bangun berdiri sambil berkata kepada Ali bin Abi Thalib,

"Wahai Ali, hati teman-temanku sudah dihinggapi oleh sesuatu yang sama seperti iman dan keyakinan mengenai benarnya agama Islam. Sekarang masih ada satu lagi hal yang ingin aku tanyakan kepada engkau".

Ali bin Abi Thalib meminta pendeta Yahudi itu menanyakan apa sahaja soalan yang diinginkan.

Ali menceritakan Kisah Ashabul Kahfi 

"Cuba terangkan kepadaku mengenai sejumlah orang yang pada zaman dahulu sudah mati selama 309 tahun kemudian dihidupkan kembali oleh Allah s.w.t.. Bagaimanakah cerita tentang mereka itu?" 

tanya pendeta Yahudi itu.
           Ali bin Abi Thalib menjawab,

"Wahai pendeta Yahudi, mereka itu adalah para penghuni gua. Hikayat mereka dikisahkan oleh Allah s.w.t. kepada RasulNya. Aku akan ceritakan kisah mereka itu jika kamu mahu".

Pendeta Yahudi itu menjawab,

"Aku sudah banyak mendengar tentang al-Qur'an kalian itu. Jika engkau benar-benar tahu, cuba sebutkan nama-nama mereka, nama ayah-ayah mereka, nama kota mereka, nama raja mereka, nama anjing mereka, nama gunung serta gua mereka dan semua kisah mereka dari awal hingga akhir".

            Ali bin Abi Thalib kemudia membetulkan duduknya, menekuk lutut ke depan perut lalu dilonggarkan burdah yang diikatkat ke pinggang. Lalu Ali bin Abi Thalib berkata,


"Wahai saudar Yahudi, Muhammad Rasulullah s.a.w., kekasihku menceritakan kepadaku bahawa kisah itu berlaku di negeri Romawi di sebuah kota bernama Aphesus atau disebut juga dengan nama Tharsus. Tetapi nama kota itu pada zaman dahulu ialah Aphesus (Ephese). Selepas Islam datang, kota itu berubah nama menjadi Tharsus (Tarse, sekarang terletak di dalam wilayah Turki). 

Penduduk negeri itu dahulunya mempunyai seorang raja yang baik. Setelah raja itu meninggal dunia, berita kematiannya didengar oleh seorang raja Persia bernama Diqyanus. Dia ialah seorang raja kafir yang amat bongkak dan zalim. Dia datang menyerbu negeri itu dengan kekuatan pasukannya dan akhirnya berhasil menguasai kota Aphesus. Kemudian kota itu dijadikan ibu kota kerajaan dan didirikan sebuah istana". 

Bentuk Istana 

Pendeta Yahudi itu berdiri dan terus bertanya,

"Jika kamu benar-benar tahu, cuba terangkan kepadaku bentuk istana itu, bagaimana serambi dan ruang-ruangannya?".

Ali bin Abi Thalib menerangkan,

"Wahai saudara Yahudi, raja itu mendirikan istana yang sangat megahdiperbuat daripada batu marmarPanjangnya satu farsakh iaitu bersamaan 8 km dan lebarnya pun satu farsakh.

Tiang Serinya yang berjumlah seribu buah, semuanya diperbuat daripada emas dan lampu-lampu bergantungan pada rantai-rantai yang diperbuat daripada perak. Setiap malam, apinya dinyalakan dengan sejenis minyak yang harum baunya. Di sebelah timur serambi, dibuat lubang-lubang cahaya sebanyak seratus buahdemikian juga di sebelah baratnyaSerambi dapat diterangi bermula dari matahari naik hingga terbenam matahariRaja Diqyanus membuat sebuah singgahsana daripada emas. Panjangnya 80 hasta dan lebarnya 40 hasta.

Di sebuah kanannya, tersedia 80 buah kerusi yang diperbuat daripada emas dan di situlah para hulubalang kerajaan duduk. Di sebelah kirinya pula, disediakan 80 buah kerusi yang di perbuat daripada emas untuk diduduki oleh para menteri dan penguasa-penguasa tinggi yang lainRaja duduk di atas singgahsana dengan mengenakan mahkota di atas kepala."

Rasanya sudah sampai kepada penghujung bagi Bahagian 2 ini, semoga bertemu lagi dan InsyaAllah akan bersambung lagi pada bahagian yang seterusnya. Wallahu a'lam.

 Wabillahi Taufiq Walhidayah Wassalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Newer Post → ← Older Post