H·U·R·A·I·R·A·H
- العليم/Al-’Alim /Yang Maha Mengetahui/The Omniscient -
Facebook · Twitter · Ask.fm · Follow · Intagram
Bab 2: Perlunya Niat Dalam Segala Amal Soleh.
Thursday, January 09, 2014 AT 3:34 PM
 Sesungguhnya tujuan hamba dalam melakukan ibadah dan amal perbuatan yang dianjurkan oleh agama dan amal perbuatan duniawi adalah mencari redha Allah SWT dan mendapatkan keuntungan berupa pahala dari Allah SWTm untuk kemudian masuk ke dalam syurga yang penuh kenikmatan di akhirat. Ini merupakan bukti yang jelas bahawa niat yang baik diikuti dengan perbuatan yang baik pula dan bahawa kekalnya pengaruh dan namanya sentiasa bagi orang-orang yang mengetahui dan bekerja bergantung kepada niat dan maksud baiknya, serta kejujuran manusia kepada Tuhannya dan dirinya.

      Ini berbeza dengan keadaan di medan latihan dan dalam kehidupan duniawi, di mana apabila seseorang bekerja untuk kepentingan umatnya, kemudian dia ikhlas dalam melakukan usaha itu, maka itu akan diterima di dalam hati sang hamba dan mereka akan mengenangnya dan menjaga nama baiknya sepanjang sejarah. Dengan demikian, ibadah yang dilakukan dengan ikhlas merupakan bukti dan petunjuk untuk sentiasa mengedepankan ikhlas dalam melakukan pekerjaan-pekerjaan duniawi juga. Inilah yang kita temui dalam al-Qur'an dan hadith Nabi SAW ketika menggalakkan untuk berjihad di jalan Allah SWT dan menggalakkan orang-orang yang berperang untuk berjihad dengan bersungguh-sungguh dan berani ketika menghadapi musuh.    
    
                    Allah SWT berfirman:

9:19


Maksudnya: "Adakah kamu sifatkan perbuatan memberi minum kepada orang yang mengerjakan Haji, dan memakmurkan Masjid al-Haram  itu sama seperti orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta berjihad pada jalan Allah? Mereka tidaklah sama di sisi Allah, dan Allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim"   (at-Taubah [9]-19)

         Allah SWT juga berfirman:

9:24



Maksudnya: "Katakanlah: Jika bapa-bapa mu, anak-anak mu, saudara-saudara mu, isteri-isteri mu, kaum keluarga mu dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbangkan akan merosot, dan rumah-rumah  tempat tinggal yang kamu sukai, menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan Rasul-Nya dan daripada berjihad untuk agama-Nya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusan-Nya; kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang yang fasik."  (at-Taubah [9]-24)

        Sesungguhnya perbezaan antara orang-orang yang berjihad dengan ikhlas dan pekerjaan-pekerjaan-pekerjaan yang lain selain jihad sangat besar sekali. Dengan jihad, umat ini akan menjadi mulia dan kalimah-Nya menjadi tinggi, kekuatan Islam semakin bertambah dan hak-hak-Nya akan terlindung, sehingga akan tercipta keselamatan, perdamaian dan kestabilan baik di luar mahupun di dalam. Apabila dibandingkan antara jihad dan perbuatan-perbuatan kehidupan duniawi lainnya, akan tampak perbezaan yang sangat jauh sebagaimana jauhnya langit dan bumi.

      Sunnah Nabi SAW menegaskan pentingnya adanya keikhlasan dalam berjihad, kerana hal itu merupakan kekayaan yang membuat Islam berjaya atau kekayaan yang paling berharga. Maka dari itu, Rasulullah SAW bersabda seperti yang diriwayatkan oleh Muslim yang bermaksud;

Dari Abu Hurairah (ra): "Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada badan-badan kamu dan juga bukan kepada bentuk kamu, akan tetapi Allah melihat kepada hati kamu."

     Bukhari dan Muslim meriwayatkan dari Abu Musa al-Asy'ari (ra), ia berkata;

"Nabi SAW ditanya tentang orang yang berperang kerana berani dan berperang kerana ingin melindungi harta serta berperang kerana riak, di mana antara mereka berperang di jalan Allah? Maka Rasulullah SAW bersabda: "Barang siapa yang berperang agar agama kalimah Allah menjadi tinggi, maka ia berada di Jalan Allah."

   Kemudian Bukhari dan Muslim juga meriwayatkan dari Abu Bakrah Nufai' bin al-Harits at-Tsaqfi (ra), bahawa Nabi SAW bersabda:

"Apabila kedua orang Muslim berjumpa dengan pedangnya, maka baik yang membunuh mahupun yang dibunuh masuk neraka." Saya bertanya; "Wahai Rasulullah, sungguh kalau yang membunuh, tapi bagaimana dengan yang dibunuh?." Baginda bersabda: "Sesungguhnya ia berusaha untuk membunuh temannya (lawannya)."

    Makna hadis pertama; "Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada badan-badan kamu," menunjukkan bahawa yang diberi pahala dari suatu pekerjaan adalah apa yang terdapat dalam hati seperti keikhlasan dan niat yang benar. Sebab sebenar-benarnya pekerjaan yang diterima di sisi Allah bergantung pada adanya niat yang baik dan maksud yang bersih, serta tujuan yang benar untuk Allah. Makna ini ditegaskan dalam hadis kedua; "Barang siapa yang berperang agar kalimah menjadi tinggi ...," yang menjelaskan bahawa penerimaan pekerjaan di sisi Allah adalah berdasarkan niatnya yang baik dan bahawasanya keutamaan orang yang berjihad di jalan Allah tampak ketika berperang untuk menegakkan kalimah Allah, kalimah tauhid, kalimah kebenaran dan kalimah keadilan.

    Sedangkan hadis, "Apabila dua orang Muslim bertemu dengan kedua pedangnya," menunjukkan wajibnya diberi hukuman bagi setiap orang yang di dalam hatinya terdapat niat berbuat maksiat dan berusaha melaksanakan niat jahatnya tersebut, kemudian melakukan sebab-sebab yang menghantarkannya pada tujuan buruknya, baik tujuan itu tercapai atau tidak.

    Ini merupakan peringatan bagi setiap pembunuhan dalaman yang dilakukan antara sesama kaum Muslimin sendiri. Sebab pembunuhan seperti ini merupakan pembunuhan yang bersumber dari permusuhan dan mensia-siakan potensi umat, bahkan menciptakan perasaan saling membenci dan dengki antara anak-anak buta mereka serta kesesatannya yang kelam.

     Kemudian apabila dibandingkan antara Qur'an dan hadis dalam membicarakan tentang niat baik, akan nampak lagi orang melihatnya bahawa Qur'an mengutamakan darjat jihad dan tingginya kedudukan orang-orang yang berjihad, dan bahawasanya jihad tidak dapat dibandingkan dengan apa-apa pun  di dunia dari ikhtiar mendekatkan diri kepada Allah, termasuklah jika dibandingkan dengan pengaruh fitnah dunia kerana kecintaan terhadap harta dan perdagangan, serta istana dan tempat-tempat yang mewah.

     Jika hadis di atas memfokuskan kepada pengaruh murninya niat dan tujuan, menghindarkan dari bahaya dunia dan kenikmatannya yang sementara, sebagaimana juga memperingatkan agar tidak saling membunuh dengan sesama kaum Muslimin sehingga kekuatan mereka menjadi berkurang dan mudah dihancurkan oleh musuh-musuh mereka di luar.
Newer Post → ← Older Post